معمارکده2012
بزرگترین وبلاک تخصصی معماری
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

باگسترش روش جداسازى ساختمان از زمين براى محافظت آن در مقابل حركات ناشى از زمين لرزه در سالهاى اخير سيستمهاى گوناگونى طراحى و ساخته شده است . در اين گزارش انواع سيستمهاى موجود بطور خلاصه مورد بررسى قرار مىگيرد. براى كسب اطلاعات بيشتر و نيز آشناى با اصول كار اين سيستمها خوانندگان میتوانند به منبع اين مقاله مراجعه كنند .


1- عناصر سيستم جداساز
هر شيوه جداسازى ساختمان بايد بتواند اهداف زير را تأمين كند:
توانايى در ايجاد انعطاف پذيرى مناسب براى سازه
كاهش تغيير مكان كف به منظور افت خرابيهاى سازه اى و غيرسازه اى
كاهش فركانس ارتعاشي سازه
كاهش نيروهاى طراحى زلزله
به اين منظور سه عنصر اساسى زير در سيستم مورد نظر قرار میگيرد:
1-يك تكيه گاه انعطاف پذير براى افزايش زمان تناوب سازه و در نتيجه كاهش نيروها
2-يك مستهلك كننده يا جاذب انژرى براى كنترل تغيير مكان نسبى سازه و زمين در حد طراحى عملى
3-يك سيستم ايجاد كننده صلبيت در برابر بارهاى كم اثر نظير باد يا زلزله هاى كوچك
2-سيستمهاى جداسازى
يكى از سيستمهاى ساده و معمول جداكننده تكيه گاههاى لاستيكى است .كاربرد لاستيك براى مهار ارتعاش عمودى بسيار زودتر ازكاربرد آن به صورت جداكننده نيروهاى افقى انجام يافت . امروزه با مسلح كردن لاستيك به ورقه هاى فولادى سختى قايم آن را افزايش مىدهند در حاليكه انعطاف پذيرى آن در امتداد افقى حفظ مىشود. نمونه اى از اين سيستم در شكل 1 نشان داده شده است . مدل رياضى اين سيستم با عملكرد موازى فنر و ميراكننده قابل بيان است .
استفاده از لاستيك براى ساختمانهاى سخت نظير ساختمانهاى اجرى يا بتن غير مسلح كه حداكثر 7 طبقه باشند , بخاطر نداشتن فشار برخاستى (Uplift) مناسب است . گاهي اين سيستم را با يك سيلندر سربي مركزي همراه مىكنند. هسته سربي افزايش قابل توجهى در استهلاك ايجاد مىكند , بطوريكه استهلاك بحرانى لاستيك از حدود 3 درصد به 10 تا 12 درصد مىرسد . ضمن اينكه مقاومت در برابر نيروهاىكوچك , نظير باد افزايش مىيابد .



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:ابزارهاي جداكننده, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

درز انبساط :
برای جلوگیری از خرابیهای ناشی از انبساط و انقباض ساختمان بر اثر تغییر درجه حرارت محیط خارج یا جلوگیری از انتقال بار ساختمان قدیمی مجاور به ساختمانی كه جدید احداث می شود ، همچنین در مواردی كه ساختمان بزرگ است و از چند بلوك متصل به هم تشكیل می شود ، باید به كار بردن درز انبساط در محل مناسب پیش بینی شود . حداقل فاصله ای از ساختمان با اجزای ساختمانی كه باید در آن درز انبساط پیش بینی شود ، به نوع ساختمان ، تعداد طبقات ، مصالح مصرفی و آب و هوای محل احداث بستگی دارد ؛ بنابراین باید با مطالعه كافی محل اندازه آن را مهندس طراح تعیین كند. در كلیه ساختمانهای فلزی كه طول آنها بیشتر از 50 متر باشد ، باید در طول ساختمان درز انبساط پیش بینی كرد . این طول مربوط به ساختمانهای فلزی و بدون پوشش محافظ است كه نباید از 50 متر و یا در ساختمانهایی با پوشش محافظ و در حالات خاص نباید از یكصد متر تجاوز كند. برای پوشاندن و پر كردن فواصل درز انبساط از مواردی استفاده می كنند كه قابلیت ارتجاعی داشته باشد . باید دقت شود كه فاصله درز انبساط به هیچ وجه با مصالح بنایی یا ملات پر نگردد. اگر در هنگام استقرار اسكلت فلزی ، ستونهایی كه در مجاورت یك درز انبساط قرار دارند ، به طور موقت به وسیله قطعات فلزی متصل شده اند ، پس از استقرار ، باید این اتصالات بریده شوند تا ساختمان در محل درز انبساط به كلی از قسمت مجاور خود جدا باشد. درز انقطاع : برای جلوگیری از خسارت و كاهش خرابی ناشی از ضزبه ساختمانهای مجاور به یكدیگر ، بویژه در زمان وقوع زلزله ، ساختمانهایی كه دارای ارتفاع بیش از 12 متر یا دارای بیش از 4 طبقه هستند ، باید به وسیله درز انقطاع از ساختمانهای مجاور جدا شوند ؛ همچنین حداقل درز انقطاع در تراز هر طبقه برابر 100/1 ارتفاع آن تراز از روی شالوده است . این فاصله را می توان در محلهای لازم با مصالح كم مقاومت كه در هنگام زلزله در اثر برخورد دو ساختمان به آسانی مصالح مزبور خرد می شوند ، پر كرد.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:درز انبساط, درز انقطاع, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

نیاز گسترده و روز افزون جامعه به ساختمان و مسکن وضرورت استفاده از روش ها و مصالح جدید به منظور افزایش سرعت ساخت سبک سازی افزایش عمر مفید ونیز مقاوم نمودن ساختمان در برابر زلزله را بیش از پیش مطرح کرده است .


حل مشکلاتی نظیر زمان طولانی اجرا عمر مفید کم ویا هزینه زیاد اجرای ساختمان ها نیاز مند ارائه راهکار هائی به منظور استفاده عملی از روش های نوین ومصالح ساختمانی جدید جهت کاهش وزن و کاهش زمان ساخت , دوام بیشتر ونهایتا کاهش هزینه اجراست.سبک سازی یکی از مباحث نوین در علم ساختمان است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت میباشد.این فن اوری عبارتست از کاهش وزن تمام شده ساختمان با استفاده از تکنیک های نوین ساخت مصالح جدید و بهینه سازی روش های اجرا کاهش وزن ساختمان علاوه بر صرفه جویی در هزینه زمان و انرژی زیان های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله را کاهش داده و صدمات ناشی از وزن زیاد ساختمان را به حداقل میرساند.
برای بکارگیری تکنیک های سبک سازی نخست باید به مسئله اول علل سنگین شدن وزن ساختمان توجه کافی شود پس از شناخت این علل و عوامل باید جهت حذف یا به حداقل رساندن تاثیر آنها ووزن تمام شده ساختمان تلاش نمود .



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:سبک سازی ساختمان, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

شهر سبز عشق‌آباد با تمهیدهای مقاومت به هنگام وقوع زمین لرزه و تأمین امنیت جانی شهروندان از دل خرابه‌ها و ویرانه‌های شهر سربرآورد.

● نمونه‌ای از بازسازی‌ پس از زلزله
شهر سبز عشق‌آباد با تمهیدهای مقاومت به هنگام وقوع زمین لرزه و تأمین امنیت جانی شهروندان از دل خرابه‌ها و ویرانه‌های شهر سربرآورد. در واقع عشق‌‌آباد شهر سبزی است که انسان در دل صحرای قره‌قوم (karakum) ساخته است و لطف و سرسبزی بم پیش از زلزله را به یاد می‌آورد.
در بازسازی این شهر و در ساخت بناها، سیستم‌های سادهٔ مقاوم در برابر زلزله با استفاده از بتن مسلح و صالح ساختمانی مقاوم به‌کار رفته است. اما جدا از بحث مقاومت مصالح که بسیار اساسی و ارزشمند است، در طراحی استخوان‌بندی اصلی شهر، توجه به معیارهای شهر سازانه و کاهش پی‌آمدهای ناشی از زمین‌لرزه نیز اهمیت بسیاری دارد به‌نحوی که شبکه‌ٔ معابر عریض و کارآمد، خیابان‌های بسیار پهن و سبز با توجه به نسبت عرض خیابان و ارتفاع بناهای دنو سوی آن در سرتاسر شهر دیده می‌شود که در پیوندی منطقی با میدان‌های وسیع قرار گرفته است. این امر همراه با طراحی و ساخت پارک‌های بسیار بزرگ و فضاهای باز شهری گسترده در سراسر شهر افزون بر پدید آودن لطف و طراوت، نقش بسیار مهمی در رویاروئی با پی‌آمدهای مختلف زلزله دارد.
● رفتار سیستم‌ ساختمان‌های سنتی در برابر زلزله و مقایسه آن با سیستم فریم بتن مسلح
جربه‌های زلزلهٔ مارمارا (Marmara) در Kocacli و Sakarya و بررسی و ارزیابی زبان‌های آن
زلزلهٔ زیان‌بار مارمارا در تاریخ ۱۷ آگوست ۱۹۹۹ در شمال‌غربی ترکیه روی داد و حدود هفت استان را دربرگرفت (کچالی، ساکاریا، یورسا، استانبول، برلو، اسکیسیر یالوا) زبان‌های مالی و جانی بسیاری به بار آورد.
این زلزله به قدرت ۴/۷ درجه در مقیاس ریشتر پس از زلزله ۱۹۲۳ توکیو، بزرگترین زمین‌لرزهٔ رخ داده در یک منطقهٔ مدرن و صنعتی است. مرکز این زمین‌لرزه در اصلی‌ترین منطقه صنعتی ترکیه بود



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:ازسازی, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

مقدمهاي مختصر جهت آشنايي دوستان با برخي از ماشين آلات ساختماني در اين نوشته آمده است.

Dump Truk جهت حمل مصالح ساختمانی و بلوکهای ساختمانی کامیون ، ، مناسبترین

وسیله می باشد. ظرفیت کامیونها بین 4 تا 40 متر مکعب می باشد. این وسیله بهترین وسیله حمل و نقل مصالح در

کارگاههای بزرگ می باشد.

+ دامپر وسیله حمل و نقل کوچک و قابل استفاده در داخل کارگاه می باشد.

+ بتونیر دستگاه سازنده بتن در ظرفیتهای کم می باشد.

+ برای کارهای نماسازی ساختمانهای بلند ، اسکای کلایمر مناسبترین وسیله می باشد.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:ماشين آلات ساختماني, ماشين آلات, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

هر توقف عمليات بتن‌ريزي كه موجب سخت شدن بتن مي‌گردد، درز ساخت (درز اجرايي)

به وجود مي‌آيد.
به طور كلي هرگاه زمان قطع بتن‌ريزي از 30 دقيقه تجاوز كند، بايد آن نقطه را يك
درز اجرايي به حساب آورد، مگر آنكه حالت خميري بتن با تدابيري به آن بازگردانده شود.

درز ساخت ممكن است داراي وضعيتهاي مختلفي باشد، ولي معمولاً قائم يا افقي است.
معمولاً سعي مي‌شود محل درز ساخت به محل يكي ديگر از انواع درزها منطبق گردد.
در تيرها و شاه‌تيرها درزهاي ساخت، بايد تقريباً عمود بر محور اين اعضا بوده و هيچگاه
با محور عضو موازي نباشد.درز ساخت مي‌تواند در اعضا و قطعات بتن‌آرمه در محل لنگر
خمشي ماكزيمم قرار گيرد، زيرا در اين اعضا تنشهاي كششي توسط فولادهاي كششي
تحمل مي‌شوند.
درزهاي اجرايي نبايد در محلي كه قرار است بتن تحمل برش نمايد، قرار گيرند. بنابراين در
ساخت اعضاي خمشي اگر قرار است بتن‌ريزي در بيش از يك مرحله صورت گيرد، بايد
ترتيبي اتخاذ شود كه قطع بتن‌ريزي در مجاورت تكيه‌گاه نبوده، بلكه در نزديكي وسط دهانه
باشد.
تيرها، شاه‌تيرها، دالها، سرستونها و مانند آنها همگي قسمتهايي از يك كف به حساب
مي‌آيند كه بايد در يك مرحله بتن‌ريزي شوند، بتن‌ريزي ستونها اجباراً در تراز هر طبقه در
محل سرستون يا تير متوقف مي‌شود. درزهاي ساخت عموماً در ساختمانهاي بتني كاربرد
دارند. درزهاي ساخت بايد در محلهاي مناسب و زير نظر دستگاه نظارت تعبيه شوند.
كاربرد درزهاي حركتي
1 درزهاي انقباضي
اين درزها معمولاً به منظور جلوگيري از بروز تركهاي ناشي از جمع شدن بتن تعبيه مي‌شوند.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:درز ,درز ساختمان, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
استفاده از بر چسب های رنگی جهت نشان دادن ایمن بودن ماشین آلات و تجهیزات در کارگاههای بزرگ بسیار متداول است. بدین صورت که کلیه ماشین آلات و تجهیزاتی که به نوعی خطرزا می باشند بعد از تست و معاینات فنی اگر بدون مشکل باشند برچسب رنگی بر آنها زده می شود.

باید توجه داشته باشید که برای هر ماه یک رنگ را باید در نظر داشته باشید به طور مثال اگر رنگ قرمز را برای ماه فروردین و رنگ زرد را برای ماه اردیبهشت در نظر گرفته باشید چنانچه در ماه اردیبهشت رنگ قرمز را بر روی دستگاهها ببینید متوجه خواهید شد که دستگاه مورد نظر در این ماه مورد بازدید قرار نگرفته و مجوز کار ندارد در واقع مهندس ناظر و یا افسر ایمنی موظف هستند تا از ادامه کار آن دستگاه یا ماشین جلوگیری نمایند.
در تصویر زیر اگر به قلاب جرثقیل توجه کنید می توانید برچسب زرد رنگ را ببینید


 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

همانطور که می دانید هر قسمتی از کارگاه که در ارتفاع قرار دارد و خطر پرت شدن دارد باید با نرده یا حفاظ ایمن گردد(Hard barricade).

نرده ها(handrail) و حفاظها شرایطی دارند که در فایل زیر اهم آنها ذکر گردیده است. آیا شما این نکات را رعایت می کنید؟


 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

شرکتهای معتبر ساخت و ساز در دنیا دارای خط مشی در زمینه ایمنی می باشند بدین معنا که علاوه بر رعایت قوانین ایمنی کشور ٬قوانینی خود شرکتها جهت تضمین ایمنی وضع می کنند. به این قوانین سیاستهای ایمنی شرکت و یا خط مشی ایمنی شرکت گفته می شود.



شما نیز اگر صاحب شرکتی می باشید و به مبحث ایمنی نیز اهمیت می دهید توصیه می کنم چنین برنامه ای در شرکت خود ایجاد و پیمانکاران خود را ملزم به رعایت آن نمائید.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:اطلاعات عمومی, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
اهمیت ایمنی در کارگاه های بزرگ بیش از ارزش مالی آن پروژه و کارگاه می باشد تا جایی که شعار safety first تبدیل به یک قانون فراتر از قوانین دیگر کارگاه می شود. در راستای ایمن نگاه داشتن محیط کار بازدید های دوره ای که معمولا به صورت هفتگی می باشد برگزار می گردد اهمیت این بازدید ها آنقدر بالاست که مدیر پروژه ،سرپرست کارگاه رئیس بخش ایمنی و نمایندگانی از کارفرما در آن حضور می یابند.

به این بازدید ها در زبان انگلیسی safety patrol می گویند. بعد از اتمام بازدید ویادداشت برداری از موارد ایمنی آنرا به صورت یک گزارش همراه با عکس در اختیار کلیه مهندسین قرار می دهند. گزارشها معمولا به صورت جدول می باشد که ستونهای اصلی جدول شامل موارد زیر می باشد:
۱- موضوع
۲-موقعیت مکانی
۳-نام شخص مسئول یا مهندس بخش مربوطه
۴-شماره عکس مربوطه
۵-توضیحات اضافی

کنترل گرد و خاک در محیطهای بسته:

یکی از کارهای مهم در ارتباط با ایمنی و سلامت کارگاه پاکیزه نگاه داشتن هوا و کنترل گرد و خاک می باشد٬ علاوه بر مسئله سلامت ممکن است دستگاه ها و تجهیزات موجود در کارگاه به گردو خاک حساس بوده و آسیب ببینند لذا باید به طریقی گرد و خاک ناشی از کارهای عمرانی همچون فرزکاری٬شات بلاست٬تمیز کاری و ... کنترل گردد یکی از راه های کنترل استفاده از مکنده ها همراه با فیلتر می باشد این دستگاه ها دارای قدرت مکش بالایی هستند و پس از مکش هوا را وارد مخزن کوچکی که دارای فیلتر می باشد کرده و پس از عبور از فیلتر هوا را از طرف دیگر دستگاه آزاد می کنند.


هوا و اکسیژن لازم در حین کار :

در هنگام کار ،خصوصا در محیطهای بسته باید از اکسیژن کافی و وجود جریان هوا اطمینان حاصل کنید، اگر هوا جریان نداشته باشد می توانید با یک Fan هوا را به محیط کار برسانید اگر این کار مستقیما از طریق fan امکان پذیر نیست می توان از خرطومی های مخصوص این کار استفاده نمایید
در ارتباط با اکسیژن کافی نیز می توانید از Gas detector استفاده نمایید. معمولا این دستگاه ها قابلیت تشخیص اکسیژن و همچنین گازهای اشتعالزا را دارا می باشند. در صورت وجود گاز اشتعالزا بیش از حد مجاز دستگاه اعلام خطر میکند.


سیمهای سیار در کارگاه(مبحث ایمنی) :

نکته ای کوتاه اما مهم. به عنوان ناطر به هیچ عنوان اجازه ندهید که تجهیزات برقی بدون دوشاخه به تابلوی برق وصل شوند. این کار باید حتما از طریق سیستم نری-مادگی صورت پذیرد. علاوه بر آن اگر در قسمت جعبه این سیمهای سیار اتصالی رخ دهد تعمیر آن مجاز نمی باشد و باید جعبه به کل تعویض گردد.

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :